Praca z uczniem ze spektrum autyzmu wymaga od nauczyciela nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale również dużego zaangażowania, empatii oraz umiejętności dostosowania metod i form pracy do indywidualnych potrzeb ucznia. Plan zajęć rewalidacyjnych podkreśla konieczność zindywidualizowanego podejścia, które obejmuje nie tylko edukację szkolną, ale również rozwój umiejętności społecznych, emocjonalnych, fizycznych oraz naukę samodzielności.
Pierwszy dzień wiosny przypada 21 marca – w tym dniu warto zaproponować dzieciom i uczniom pracę z kartami pracy nawiązującymi tematyką do rozpoczynającej się właśnie pory roku. Wśród proponowanych materiałów znajdują się proste karty pracy dla najmłodszych, ale również materiały dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Karty pracy na pierwszy dzień wiosny są dobrym sposobem na wprowadzenie dzieci do nowego sezonu i zachęcenie ich do zainteresowania się tym, co się dzieje wokół nich. Pobierz ebooka, który zawiera karty pracy na pierwszy dzień wiosny. Zestaw zawiera karty pracy dla najmłodszych (kolorowanki, labirynty, łączenie w pary, dodawanie) oraz materiały edukacyjne dla starszych uczniów (czytanie ze zrozumieniem, praca z mapą). Proponowane karty pracy mogą pomóc w integrowaniu wiedzy z różnych dziedzin, takich jak biologia, geografia, matematyka i język polski.
Pobierz ebooka, który zawiera karty pracy związane tematycznie ze świętem zakochanych. Zestaw zawiera proste karty pracy dla najmłodszych, ale również zadania do wykorzystania na zajęciach terapii pedagogicznej oraz zadania służące rozwijaniu kompetencji emocjonalno-społecznych dla starszych uczniów.
W roku szkolnym 2023/2024 możliwe jest przekroczenie limitu godzin ponadwymiarowych. Co do zasady nauczycielowi nie można przydzielić godzin ponadwymiarowych powyżej 1/4 jego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć – bez jego zgody. Z kolei za zgodą nauczyciela można przydzielić mu godziny ponadwymiarowe do 1/2 tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć. Podpowiadamy, ile godzin ponadwymiarowych może mieć nauczyciel, komu nie można przydzielać tych godzin i kiedy potrzebna jest zgoda nauczyciela.
Wszyscy nauczyciele są zobowiązani do dokumentowania pracy z uczniami – wymóg dotyczy także pedagogów specjalnych. Należy mieć świadomość, że aktualne regulacje nie wprowadzają żadnych nowych, dotychczas nieznanych procedur. Niniejszy ebook zawiera omówienie elementów, które mogą znaleźć się w dokumentacji prowadzonej przez pedagoga specjalnego. Zgromadzenie takich informacji może znacząco ułatwić codzienną pracę. W niniejszej publikacji prezentujemy wzory dokumentów, które warto umieścić w teczce pedagoga specjalnego.
Niniejsza publikacja wyjaśnia, jak funkcjonuje nadzór pedagogiczny w specjalistycznym otoczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej. Niniejszy ebook dostarcza czytelnikowi cennych informacji i wskazówek dotyczących praktyk i zasad nadzoru w takich instytucjach. Poznaj mechanizmy wspomagania, kontroli i diagnozy, które odgrywają kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu poradni.
Wszystkie działania związane z kształceniem specjalnym dziecka należy odpowiednio dokumentować. Jednak przepisy nie określają katalogu takich dokumentów. Co w takim razie powinno się znaleźć w indywidualnej teczce dziecka z orzeczeniem? Jak przedszkole powinno prowadzić teczkę dziecka? Komu przekazać dokumenty zgromadzone po ukończeniu przedszkola? Na te pytania odpowiadamy w naszym e-booku.
Siła wyższa w Kodeksie pracy nie została zdefiniowana. Orzecznictwo Sądu Najwyższego wypracowało jednak warunki, jakie musi spełnić zdarzenie, by można było uznać je za spowodowane działaniem siły wyższej. Czy nauczyciele mogą skorzystać ze zwolnienia od pracy z powodu siły wyższej? Czy pracownik szkoły musi uzasadnić wniosek o zwolnienie od pracy w pilnych sprawach rodzinnych? Czy niewykorzystane zwolnienie od pracy przechodzi na kolejny rok kalendarzowy? Przekonaj się, jak udzielać urlopu z powodu siły wyższej oraz gdzie przechowywać wnioski pracowników szkoły o udzielenie tego zwolnienia.
Organizacja zebrań rady pedagogicznej w ostatnich latach nieco się zmieniła. Była możliwość prowadzenia zdalnych rad, choć aktualnie przepis ten już nie obowiązuje. Wprowadzone zostały nowe obowiązki, jak choćby opiniowanie dostosowań do egzaminów ósmoklasistów uczniów z Ukrainy. Czy dyrektor wydaje zarządzenie po podjęciu uchwały przez radę? Kiedy dyrektor może kwestionować uchwały rady pedagogicznej? Jaki jest termin na sporządzenie protokołu z zebrania rady pedagogicznej? Podpowiadamy, co się zmieniło i jakie są aktualnie zadania i kompetencje rady pedagogicznej
Spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą, czyli inaczej – edukacja domowa, to coraz częściej spotykana forma nauczania. Aby prawidłowo zorganizować takie nauczanie, trzeba dokładnie poznać przepisy. Przygotowaliśmy kompendium wiedzy z zakresu edukacji domowej, które pomoże dyrektorowi prawidłowo zorganizować tę formę nauki.